Hari : Khamis
Tarikh : 06 Oktober, 2011
Masa : 60 minit
Kelas : Tahun 4
Tema : Menyiasat Alam Kehidupan
Tajuk : Keperluan Asas Benda Hidup- Haiwan
Objektif : Memahami haiwan mempunyai keperluan asas.
Hasil Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran ini diharapkan murid dapat:
i) mengenalpasti keperluan asas haiwan.
Pengetahuan Sedia Ada : Murid-murid telah mempelajari tentang ciri-ciri haiwan di Tahun 3.
Pendekatan P&P : Pembelajaran Inkuiri Penemuan
Kaedah / Stategi P& P : Eksperimen, Perbincangan
Perancangan P&P:
Fasa Pengajaran | Isi kandungan | Aktiviti | Fasa / Catatan |
Set Induksi (5 minit) | Mendengar dan memahami cerita | Jenis aktiviti : Bercerita 1. Guru memulakan kelas dengan satu cerita bertajuk ”Hafiz dan Ikannya.” 2. Murid diminta mendengar cerita tersebut dengan teliti. 3. Selepas mendengar cerita, guru menyoal beberapa soalan : (a) Apakah kegemaran Hafiz ? (b) Mengapakah Hafiz dan keluarganya balik ke kampung ? (c) Apakah yang terjadi kepada ikan Hafiz semasa mereka di kampung? Jawapan Murid : (a) Hafiz gemar memelihara ikan. (b) Kerana neneknya sakit. (c) Ikan Hafiz mati. | Tahap Kognitif: Pengetahuan KPS: Meramal Kemahiran Berfikir : Menghubung kait BBM : Nilai : Kasih Sayang |
Pencetusan Idea (15 minit) | Mengenalpasti keperluan asas haiwan ; (a) makanan (b) air (c) udara (d) tempat tinggal | Jenis Aktiviti : Soal Jawab
(a) Kenapa ikan Hafiz mati ? Jenis Aktiviti : Tayangan Gambar Haiwan 1. Guru menayangkan beberapa gambar haiwan. 2. Murid memerhati gambar dengan teliti. 3. Guru menyoal : (a) Apakah makanan haiwan berikut ? (b) Apakah haiwan berikut memerlukan makanan dan tempat tinggal ? | Tahap Kognitif: Pengetahuan Pemahaman KPS: Pemerhatian Komunikasi Membuat Inferens BBM : Nilai : Kasih Sayang |
Penstrukturan Semula Idea (25 minit) | Menyatakan Keperluan Asas Haiwan : ( a ) Makanan ( b ) Air ( c ) Udara ( d ) Tempat Tinggal | Jenis Aktiviti: Kerja Kumpulan 1. Murid dibahagikan kepada kumpulan 4 kumpulan mengikut jenis keperluan asas haiwan. 2. Guru memberi arahan kepada murid untuk menjalankan satu eksperimen untuk mengkaji keperluan asas haiwan. Eksperimen: i) Murid memasukkan ulat beluncas ke dalam empat buah bekas. Bekas A : Mengandungi sehelai daun dan ditutup dengan kasa dawai. Bekas B: Mengandungi air, tanpa daun dan ditutup dengan kasa dawai. Bekas C : Mengandungi air dan daun serta ditutup rapat supaya udara tidak boleh masuk. Bekas D : Mengandungi air, daun dan ditutup dengan kasa dawai. 3. Murid diminta merekodkan pemerhatian selama 5 hari dan menyelesaikan lembaran kerja yang disediakan. (Lampiran 1) 4. Guru menunjukkan gambar haiwan dan tempat tinggal haiwan. (Gambar) 5. Guru menyoal murid a) Di manakah tempat tinggal haiwan berikut ? | KPS: Pemerhatian Membuat eksperimen Membuat kesimpulan Menyatakan pembolehubah BBM : Lembaran Kerja (Lampiran 1 ) Nilai : Bekerjasama dalam kumpulan. Bertanggungjawab dengan setiap ahli dalam kumpulan dengan menyumbangkan jawapan. |
Aplikasi Idea (10 minit) | Mengenalpasti keperluan asas haiwan 1. Udara 2. Air 3. Makanan 4. Tempat berlindung |
Contoh: Sarang (burung, semut,tebuan), gua (kelawar) | Tahap Kognitif: Pengetahuan Pemahaman KPS: Pemerhatian Komunikasi Membuat Inferens BBM : Lembaran Kerja (Lampiran 2 ) Slaid Power point Nilai : Kasih sayang |
Refleksi (5 minit) | Rumusan tentang keperluan asas haiwan. |
| Tahap kognitif Membuat kesimpulan BBM: |
No comments:
Post a Comment