Hari | : Selasa |
Tarikh | : 4 Oktober 2011 |
Masa | : 60 minit |
Kelas | : Tahun 4 |
Tema | : Menyiasat Bumi dan Alam Semesta |
Tajuk | : Sistem Suria |
Objektif pembelajaran | : 1.2 Memahami secara relatif perbandingan saiz Matahari, Bumi dan Bulan. |
Hasil Pembelajaran | : Pada akhir pembelajaran ini diharapkan murid dapat: i. i. Menyatakan secara relatif perbandingan saiz Matahari ii. dengan saiz Bumi. iii. ii. Menyatakan secara relatif perbandingan saiz Bumi dengan iv. Bulan. |
Pengetahuan Sedia Ada | : Murid-murid pernah melihat gambar Bumi, Bulan dan Matahari dari buku dan dokumentari televisyen. |
Pendekatan P&P | : Pembelajaran Konstruktivisme |
Kaedah/ strategi | : Soal jawab, perbincangan, kerja kumpulan. |
Perancangan P&P: |
Fasa Pengajaran | Isi kandungan | Aktiviti | Fasa/SDK/ Catatan | ||||||||
Set Induksi (3 minit) | Murid memerhati slaid power point dan membandingkan saiz tiga jenis buah. Contoh: tembikai susu, oren dan blueberry | Jenis aktiviti : soal jawab 1. Guru memulakan kelas dengan menunjukkan tiga jenis buah. 2. Guru mengemukakan soalan a. Buah yang manakah paling besar? b. Buah yang manakah paling kecil? | Persediaan Orientasi idea berasaskan pengetahuan yang sedia ada . Tahap Kognitif: Pengetahuan Kemahiran Sains: Pemerhatian Meramal Komunikasi Kemahiran Berfikir : Membanding dan membeza BBM : Slaid PowerPoint Nilai : Minat dan bersifat ingin tahu tentang sekeliling | ||||||||
Pencetusan Idea (10 minit) | Saiz Matahari lebih besar daripada saiz Bumi dan Bulan. Saiz Bumi lebih besar daripada saiz Bulan. | Jenis aktiviti: Tayangan slaid
a. Ramalkan antara Matahari dan Bumi, yang manakah lebih besar? b. Ramalkan antara Bumi dan Bulan, yang manakah lebih besar? 2. Guru menayangkan slaid power point gambar Matahari, Bumi dan Bulan | Imaginasi Meramal Tahap Kognitif: Pengetahuan Kemahiran Sains: Pemerhatian Meramal Komunikasi BBM : Slaid PowerPoint Nilai : Minat dan bersifat ingin tahu tentang sekeliling | ||||||||
Penstrukturan Semula Idea (20 minit) | Nisbah relatif saiz Matahari, Bumi dan Bulan
Perbentangan hasil dapatan murid | Jenis Aktiviti: Kerja Kumpulan Arahan: Guru meminta murid mengukur lilitan setiap bola yang disediakan dan merekodkan hasil kerja kumpulan. 1. Murid dibahagikan kepada kumpulan yang terdiri daripada 4-5 orang. 2. Murid mengukur ukur lilit setiap bola menggunakan benang dan pembaris. 3. Murid merekodkan hasil dapatan kumpulan masing-masing. 4. Setiap kumpulan dikehendaki untuk melaporkan dapatan hasil daripada kerja kumpulan mereka. 5. Guru menerangkan cara pengiraan nisbah saiz Matahari, Bumi dan Bulan. (1: 4: 400) | Perkembangan Aplikasi idea BBM : Bola keranjang, bola tennis, guli dan lembaran kerja. Kemahiran Sains: Mengukur dengan menggunakan nombor Nilai : Bekerjasama dalam kumpulan. Jujur semasa mencatat jawapan dengan tiada perbincangan antara kumpulan. Menepati masa yang ditetapkan. | ||||||||
Aplikasi Idea (20 minit) | Mengaplikasi hasil dapatan daripada aktiviti kumpulan tentang saiz Matahari, Bumi dan Bulan. | Jenis Aktiviti : Membina Model Matahari, Bumi dan Bulan. Arahan : Guru meminta murid membina model mengikut pengiraan nisbah saiz Matahari, Bumi dan Bulan. 1. 1. Setiap kumpulan diberikan 2. bahan-bahan yang telah 3. disediakan iaitu plastisin. 4. 5. 2. Setiap kumpulan diberi masa 10 minit untuk membina model Matahari, Bumi dan Bulan. 3. 3. Murid mempersembahkan hasil 4. kreativiti mereka | Tindakan Kesimpulan Penilaian BBM Plastisin Kemahiran Sains: Mengukur dengan menggunakan nombor Nilai : Bekerjasama dalam kumpulan. Menepati masa yang ditetapkan | ||||||||
Penilaian Jenis aktiviti: Soalan objektif.
Aktiviti Pengayaan Jenis Aktiviti: Melukis gambar Matahari, Bumi dan Bulan untuk membezakan saiz secara relatif. Murid cerdas dikehendaki untuk Melukis gambar Matahari, Bumi dan Bulan untuk membezakan saiz secara relatif Aktiviti Pengukuhan Jenis Aktiviti : Melabelkan gambar berdasarkan saiz. Murid sederhana dikehendaki melabelkan gambar berdasarkan saiz. Aktiviti Ansur Maju Jenis aktiviti: Padankan Murid pemulihan dikehendaki memadankan gambar dengan perkataan. | Lampiran 1 Lampiran 2 Lampiran 3 Lampiran 4 KBKK Menjana idea | ||||||||||
Refleksi (7 minit) | Perbandingan Saiz Matahari lebih besar daripada saiz Bumi dan Bulan. Perbandingan Saiz Bumi lebih besar daripada saiz Bulan | Jenis Aktiviti: menayangkan slaid power point
| BBM Slaid power point |
No comments:
Post a Comment